Vellet drifter et velhus, som egner seg godt til både møter og fest. Det ligger i samme bygg som Eiksmarka bibliotek, altså like forbi Eiksmarka senter, i Niels Leuchs vei 40. Lokalet er godt utstyrt, og har plass til inntil 50 personer.

For spørsmål eller bestilling, skriv til leie@eiksmarkavel.no.

Hvem kan leie?

Man behøver ikke å være medlem av Eiksmarka Vel eller bo i området for å leie lokalet. Men om du er medlem får du litt lavere pris. Og uansett hvilken type avtale du velger, er besparelsen ved å være medlem mye større enn vel-kontingenten. Det lønner seg altså å melde seg inn. Pr. i dag er lokalet ikke egnet for rullestolbrukere og bevegelseshemmede. Det har trapper, og toalettavlukkene er små. Men vellet arbeider med å løse dette problemet. Vår målsetting er at alle skal kunne bruke lokalet.

Ungdomsavtale
For å leie i eget navn og på eget ansvar er aldersgrensen 20 år. Leietakere under 20 år er også velkommen, men på særskilte vilkår. Pga. slitasjen på lokalet er maks antall for slike fester 30. Kontrakten inngås med en forelder / foresatt, som også må være til stede under festen. Det er ikke nok med én forelder / foresatt tilstede. Vi anbefaler én pr. hver 10. gjest. Men gjerne flere. Både vertskap og de foreldrene som skal være til stede må komme på befaring, sammen.

Alle gjester må også kunne vise personlig invitasjon, mottatt direkte fra vertskapet, til de foresatte som er tilstede. Ungdommene som inviterer og foreldre / foresatte må utvikle gjestelisten sammen, og Eiksmarka Vel må kunne utbe seg denne listen. Erfaringsmessig krever ungdomsavtaler proffvask, så dette er et krav fra vellets side.

Velferdsavtale

Dette er et tilbud til frivillige initiativ og lokale velferdsaktører. Eksempler kan være teambuildingkvelder og sesongavslutninger for ulike barne- og ungdomsaktiviteter, klassefester i barneskolen og annen frivillig, ikke-kommersiell virksomhet. Årsmøter i sameier og borettslag, private selskap, ungdoms- og foreldrefester ++ omfattes ikke.

Velferdsavtaler bekreftes av utleieansvarlig tre uker før arrangementet finner sted.

Priser
For enkeltstående avtaler er dette gjeldende leiepriser:

Velferdsavtale:

  • Dag og kveld, hverdag og helg, medlemmer og ikke-medlemmer: 600,-

Alle andre avtaler:

Medlemmer betaler:

  • Kveld mandag – torsdag (14:00-23:00): kr 1200,-
  • Døgn, hverdag og helg (14:00-14:00 neste dag): kr 4000,-
  • Hele helgen (14:00 fredag – 14:00 mandag): 6000,-

Ikke-medlemmer betaler:

  • Kveld mandag – torsdag (14:00-23:00): kr 1800,-
  • Døgn, hverdag og helg (14:00-14:00 neste dag): kr 5000,-
  • Hele helgen (14:00 fredag – 14:00 mandag): 7000,-

Gi og ta:
For å imøtekomme alle leietakeres ulike behov, opereres tidsrammene med stor fleksibilitet. Velger man avtaler som kan få leietakere rett før eller etter, må man være forberedt på å samarbeide og tilpasse seg. Noen kan for eksempel be om å få overta lokalet tidligere på dagen, kanskje allerede fra morgenen, om man ønsker mer tid til å gjøre i stand eller vil ha et arrangement allerede på ettermiddagen.

Avbestilling

  • Fram til 6 uker før inngått avtale kan man avbestille kostnadsfritt.
  • I tidsrommet 6 til 3 uker før bestilt dato vil man bli fakturert 50 % av avtalt pris.
  • Avbestillinger senere enn 3 uker før dato for leie krediteres ikke. Da må man betale fullt. Årsaken er at med så kort tid igjen er sannsynligheten for at vi får inn nye leietakere liten.

Ansvar:

Kontraktshaver er praktisk, økonomisk og juridisk ansvarlig for hele leieavtalen. Det innebærer endelig ansvar for at alle vilkår følges opp. Vedkommende har også endelig betalingsansvar, og fullt erstatningsansvar for skader på inventar og på selve lokalet.

Tillit:

Leieavtalen er en tillitsavtale. Vellet legger arbeid i å utvikle en god relasjon til alle leietakere. Vi lytter til den enkeltes behov. Vi tar heller ikke depositum. Men om noe blir ødelagt, og dette skyldes leietakers eller gjesters uansvarlighet, er leietaker 100 % erstatningspliktig. Vellet har også en sjelden gang sett nødvendigheten av å ilegge et gebyr for sviktende renhold, fordi vi da må bestille en ekstra proffvask eller vaske om igjen selv. Gebyret er på 4500,-, inkl. administrasjonskostnaden.  

Hva slags avtale vil du ha?

Tenk gjennom hva slags avtale som passer dine behov best. Er det for eksempel nok med en enkel kveldsavtale (14-23)? Eller bør du heller velge en full døgnavtale? Og tilsvarende for helgen: Er en døgnavtale nok? Eller vil du heller ha en fullhelgsavtale, og slik sikre deg bedre tid til for- og etterarbeid, og dessuten gardere deg mot å få avtaler helt inn mot din egen, kanskje både før og etter?

Lengre avtaler koster litt mer, men kan være verdt det, for eksempel til et fint selskap. Med døgnavtale på en hverdag eller fullhelgsavtale har du også muligheten til å sette bort vasken av lokalet på billigste mulige vaskeavtale, på dagtid neste dag.

Nøkkel:

Nøkkel til lokalet og til søppeldunkene hentes i biblioteket, i åpningstiden, like før ditt arrangement. Ta med kontrakten, som dokumentasjon på at du har en avtale.

Befaring:

For at du skal få svar på alle dine spørsmål, og for å få gjennomgått praktiske og sikkerhetsmessige rutiner og alt som har med rydding og renhold å gjøre, skal alle leietakere på befaring. En vesentlig hensikt med befaringen er også å møtes, bygge tillit, og mane til ansvarlighet. Dere som har leid lokalet for mindre enn ett år siden, kjenner det godt, og skal ha samme type arrangement som dere har hatt tidligere, kan slippe. Til ungdomsavtaler møter ungdommene som inviterer og deres foreldre / foresatte sammen, slik at alle involverte mottar samme informasjon, samtidig.

Lokalet:

Lokalet tar maks. 50 gjester. Dette er en brannforskrift og må ikke overskrides. Det er ingen fast stengetid, men det forventes av alle arrangementer at de tar hensyn til naboene. Lokalet er røykfritt. Man kan nyte alkohol, men bare innenfor rammene av hva norsk lov tillater, og igjen, kontrollert, av hensyn til naboer, nærmiljø og lokalet selv. Områdene rundt skal ikke forsøples.

I løpet av det siste året er lokalet betydelig oppgradert. Det er lagt nytt, isolert gulv. Alle vegger er malt i varme farger. Toalettene er pusset opp. Avløpet fra kjøkkenet er renset og det elektriske anlegget er vesentlig styrket. Det er ny, pålitelig komfyrvakt. Ytterdørene har fått nye låser, og det er installert ny belysning over kjøkkenbenkene.

Vi har fått nytt piano, og har investert i et førsteklasses AV-anlegg som lett kobles til spillelistene dine. Skjermen kan brukes til å vise bilder og videoer, se film og tv, arrangere kahout mm. Vi har 60 nye vinglass, flere nye vannmugger og vaser, to barnestoler og en karbonator. Vi har kjøpt dørmatter og en skoskrape til ekstra skitne sko. Bruk begge, og ta gjerne av deg skoene.

Velet sørger for:
Lokalet er møblert. Det er stoler og bord nok til at alle kan sitte godt til bords. Det er også rikelig av glass, service og bestikk. Vi har kaffetraktere, vannkokere, vaffeljern, lysestaker og telysholdere. Det er stort kjøleskap (uten fryser) og induksjonskomfyr med stekeovn. Det er rask oppvaskmaskin med ulike brett til ulike typer oppvask og vanlig vaskemaskin der du vasker mopper og kluter før du går. Det er nødutgang, brannslange og brannteppe, pulverapparat og varslere. Men sett deg inn i alt dette. 

Til rengjøringen har vi feiebrett, to støvsugere, og mopper. Videre holder vi vaskemidler og alt du trenger av vaskeutstyr, oppvaskmiddel, rene børster og gryteskrubb, kjøkkenhåndklær, kluter og håndsåper. Vi sørger også for dopapir og papirhåndklær til toalettene, og tørkerull og kaffefiltere. Men du tar selv med den kaffen og teen du vil ha, og de lysene du vil tenne. Vi holder grønne og hvite poser til søppel. Du kildesorterer og passer på å legge ferdig sortert avfall i riktige dunker.  

Lokalet ligger bare to-tre minutter fra buss og bane, til og med nattbuss, og har godt med parkering.    

Leietaker sørger for:

Det er leietakers ansvar at alle som er tilstede oppfører seg ansvarlig og holder tilstrekkelig ro og orden gjennom hele leieperioden til at lokalet kan leveres tilbake i perfekt stand. Det forutsettes videre at AV-anlegget, pianoet og alt annet utstyr bare brukes av folk som vet hvordan man bruker dem. Alle skader og tap skal umiddelbart rapporteres til utleieansvarlig.

Leietaker er dessuten ansvarlig for å vaske og rydde lokalet etter bruk, og overlate det til neste leietaker helt ryddig og helt rent, overalt. Man kan enten vaske selv, eller bestille proffvask, mot et tillegg i leieprisen (se eget skriv).

Sette bort vaskingen? Eller vaske selv?

Som leietaker har du ansvar for å rydde og vaske lokalet og overlate det i minst like god stand som du fant det. Du har to muligheter:

  1. Du kan bestille proffvask, som et tillegg til leieavtalen din.
  2. Du kan rydde og vaske alt selv.

Bestiller du proffvask, forutsettes det at lokalet er godt ryddet og feid, og at all oppvask er tatt og ryddet på plass før vaskepersonalet kommer. Rydding og oppvask er altså ikke inkludert. Av hensyn til smittevernet må håndtak, benkeplater, kraner og toaletter vaskes spesielt godt. Uansett om man vasker selv eller velger å sette bort jobben, er det endelige ansvaret ditt.

Dette er prisene for profesjonell vaskeavtale:

Hverdager 07-21 og lørdager 07-16: 2500,-

Hverdager natt, dvs. mellom kl 21:00 og 07:00: 3000,-

Lørdager fra kl 16 til kl 24: 3500,-

Søndager 00-24 + til 07 mandag morgen: 4000,-

Skulle det være noen spørsmål, mangler eller problemer, ta gjerne kontakt med utleieansvarlig Niels Jacob Bonnevie Harbitz. leie@eiksmarkavel.no / 915 26 584.